Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden Ecomship Fulfillment

 

Onze contactgegevens Ecomship B.V.

Adres:
Newtonstraat 13, 4004 KD te Tiel,
ingeschreven in het handelsregister onder kvk-nummer: 91039026
btw-nummer: NL867341555B01
Bankgegevens (IBAN): NL KNAB 0603 4819 14
email: info@ecomship.nl

 

Artikel 1 | Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • EcomshipV., h.o.d.n. Ecomship fulfillment: gevestigd te Newtonstraat 13, 4004 KD te Tiel, ingeschreven, bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91039026, rechthebbende op en gebruiker van deze voorwaarden en opdrachtnemer die logistieke Diensten verleent.
  • Opdrachtgever: de contractspartij (klant) uitsluitend handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf die met Ecomship een overeenkomst sluit voor tussen partijen overeen te komen diensten.
  • Diensten (of Logistieke activiteiten): alle door Ecomship uit te voeren werkzaamheden ten behoeve van de Opdrachtgever, waaronder (maar niet beperkt tot) inslag van goederen, opslag, orderpicken en verpakken, voorraadbeheer, orderverwerking en verzendgereed maken, verzending of het doen verzenden van goederen, retourverwerking, douane-afhandeling, het verzorgen van benodigde documentatie, en eventuele additionele value added services.
  • Zaken: alle goederen (inclusief eventuele verpakkingen en dragers) die door of namens Opdrachtgever aan Ecomship ter behandeling, opslag, vervoer of anderszins ter beschikking zijn gesteld.
  • Overeenkomst: de tussen Ecomship en Opdrachtgever gesloten overeenkomst met betrekking tot de te verrichten Diensten, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
  • Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van Ecomship.
  • Werkdagen: alle kalenderdagen behalve zaterdagen, zondagen en in Nederland erkende nationale feestdagen.
  • Overmacht: elke van de wil van Ecomship onafhankelijke omstandigheid die nakoming van de Overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, en die een zorgvuldig handelend Logistiek dienstverlener niet heeft kunnen vermijden noch de gevolgen daarvan heeft kunnen verhinderen. Onder overmacht vallen in ieder geval (maar niet uitsluitend) omstandigheden als natuurgeweld (bijv. brand, overstroming, aardbeving), oorlog, oproer, terrorisme, pandemieën/epidemieën, arbeidsstakingen of uitsluitingen, overheidsmaatregelen of beperkingen, storing uitval van energie of telecommunicatie, en vergelijkbare onvoorzienbare gebeurtenissen.
  • AVC: de laatstelijk vastgestelde Algemene Vervoercondities 2002 van Stichting Vervoeradres, gedeponeerd ter griffie van de rechtbanken te Amsterdam en Rotterdam, van toepassing op nationaal wegvervoer in Nederland, voor zover daarvan in deze Voorwaarden of de Overeenkomst niet is afgeweken.
  • CMR-Verdrag: het Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg (CMR), gesloten te Genève op 19 mei 1956, inclusief de daarbij behorende protocollen. Dit verdrag is van dwingende toepassing op grensoverschrijdend wegvervoer van goederen zodra de plaats van in ontvangstneming en de plaats van aflevering in verschillende landen liggen (indien ten minste één van die landen partij is bij het CMR).
  • Zakenverschil: een onverklaarbaar verschil tussen de fysieke voorraad van de opgeslagen Zaken en de voorraad volgens de administratie van Ecomship, behoudens door Opdrachtgever geleverd tegenbewijs.
  • Piekperiode: de periode van 1 november tot en met 31 december van ieder kalenderjaar waarin, wegens seizoensdrukte, afwijkende tarieven en/of ruimere termijnen voor uitvoering van Diensten kunnen gelden (zoals nader bepaald in deze Voorwaarden).
  • Werkdag: maandag tot en met vrijdag, exclusief officiële feestdagen (conform de in Nederland geldende kalender). NB: De termen Werkdag/Werkdagen en de hierboven gedefinieerde term “Werkdagen” worden in deze Voorwaarden als synoniemen gehanteerd.

Artikel 2 | Toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden

  1. Toepasselijkheid van deze Voorwaarden. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, opdrachten, Overeenkomsten en rechtshandelingen van Ecomship ter zake van het verrichten Diensten voor de Opdrachtgever, alsmede op alle feitelijke handelingen ter uitvoering daarvan. Afwijkingen of aanvullingen op deze Voorwaarden zijn slechts bindend indien zij uitdrukkelijk schriftelijk door Ecomship zijn aanvaard. Deze Voorwaarden blijven van toepassing op de rechtsverhouding tussen partijen, ook na beëindiging van de Overeenkomst, voor zover nog relevant.
  2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden van Opdrachtgever. De toepasselijkheid van eventuele door de Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden (waaronder inkoop- of leveringsvoorwaarden) wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij Ecomship dergelijke andere voorwaarden schriftelijk en uitdrukkelijk heeft aanvaard.
  3. Interpretatie en vervanging bij (ver)nietigheid van een bepaling. Indien enige bepaling in deze Voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht. Partijen zullen in dat geval in goed overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen die de bedoeling van de nietige/vernietigde bepaling zoveel mogelijk benadert in juridische en commerciële zin.
  4. Voorrang bij strijdigheid van bepalingen. In geval van strijdigheid tussen de bepalingen van de Overeenkomst (of eventuele Service Level Agreements (SLA’s) of Bijlagen daarbij) en deze Voorwaarden, prevaleren de bepalingen van de Overeenkomst respectievelijk de SLA’s of Bijlagen.

Artikel 3 | Offertes en totstandkoming van de Overeenkomst

  1. Vrijblijvende offerte. Alle aanbiedingen en offertes van Ecomship zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is aangegeven. Indien geen geldigheidstermijn is vermeld, is een offerte maximaal 30 dagen geldig. Ecomship kan een vrijblijvend aanbod uiterlijk binnen twee (2) werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen, tenzij partijen de Overeenkomst al reeds hebben uitgevoerd (ondertekend).
  2. Totstandkoming Overeenkomst. Een Overeenkomst komt eerst tot stand op het moment dat een bevoegde vertegenwoordiger van Ecomship de opdracht van Opdrachtgever schriftelijk heeft bevestigd nadat hij de Offerte (Bijlage 1) heeft ontvangen en de Overeenkomst zelf te hebben ondertekend, dan wel met instemming van de Opdrachtgever feitelijk is aangevangen met de uitvoering van de opdracht. Mondelinge toezeggingen of afspraken met ondergeschikten van Ecomship binden deze niet, tenzij en voor zover schriftelijk bevestigd door een bevoegd personeel van Ecomship.
  3. Bij of na het aangaan van de Overeenkomst kan Ecomship van Opdrachtgever verlangen om voldoende zekerheid te stellen voor de nakoming van diens betalings- en overige verplichtingen. Zolang die zekerheid niet is gesteld, is Ecomship gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten. Onder passende zekerheden worden onder meer, maar niet uitsluitend, verstaan:
    1. het stellen van een bankgarantie van een door Ecomship aan te wijzen bankinstelling;
    2. het verstrekken van een (hoofdelijke) borgstelling door een derde met voldoende kredietwaardigheid;
    3. het voldoen van een aanbetaling of voorschot op de te verrichten Diensten;
    4. het vestigen van een pandrecht of ander zekerheidsrecht op goederen of vorderingen van de Opdrachtgever; het stellen van een zekerheidsdepot of escrow ten gunste van Ecomship.

Indien de Opdrachtgever de verlangde zekerheid niet stelt, of indien de gestelde zekerheid naar het oordeel van Ecomship onvoldoende is, is Ecomship gerechtigd haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten totdat adequate zekerheid is gesteld. Indien de Opdrachtgever ondanks ingebrekestelling nalaat de gevraagde zekerheid te stellen of openstaande betalingsverplichtingen na te komen, is Ecomship gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn, onverminderd het recht van Ecomship op volledige vergoeding van schade en kosten.

Artikel 4 | Duur, opzegging en beëindiging van de Overeenkomst

  1. Termijn van Overeenkomst. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, wordt de Overeenkomst aangegaan voor de bepaalde duur van één (1) jaar, te rekenen vanaf de ingangsdatum. Na ommekomst van de initiële contractsduur wordt de Overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd met opvolgende termijnen van één (1) jaar, tenzij één der partijen de Overeenkomst schriftelijk opzegt tegen het einde van de lopende (initiële of verlengde) contractsduur met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste twee (2) maanden.
  2. Tussentijdse opzegging. Tussentijdse opzegging van een voor bepaalde duur aangegane Overeenkomst door Opdrachtgever is slechts mogelijk met toestemming van Ecomship, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel (ontbinding wegens toerekenbaar tekortschieten). Bij een door voortijdige beëindiging van de Overeenkomst door Opdrachtgever zonder toerekenbare tekortkoming van Ecomship, of door eigen toedoen aanleiding geeft tot beëindiging door Ecomship (bijvoorbeeld bij ernstige toerekenbare tekortkoming), is Opdrachtgever gehouden aan Ecomship een opzegvergoeding te betalen. Hierbij geldt dat deze opzegvergoeding, tenzij anders overeengekomen, maximaal 75% (zegge: vijfenzeventig procent) bedraagt van:
  3. de resterende maandelijkse vaste of overige vergoedingen in zoverre die in Offerte zijn overeengekomen (waaronder afgesloten abonnementen, minimumafnamen en opslagvergoedingen); plus
  4. de orderverwerkingskosten (pick & pack) over de niet-verstreken contractperiode, berekend op basis van het gemiddelde maandvolume van Opdrachtgever in de laatste drie (3) volledig verstreken kalendermaanden voorafgaand aan de opzegging (of, indien geen representatieve historische data beschikbaar zijn, het in de Overeenkomst geoffreerde/verwachte maandvolume). Voor de berekening geldt te allen tijde een minimumrekenvolume van 200 orders per maand (of het in de Offerte of deze Overeenkomst overeengekomen (hogere) minimum).

De in lid 2 genoemde vergoeding is onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar en wordt vermeerderd met de daarover verschuldigde btw. De reguliere betalingstermijn zoals in deze Overeenkomst nader bepaald is hierop van toepassing. Doorbelaste vervoerderstarieven en overige out-of-pocket (transport)kosten worden niet in de berekening van deze vergoeding meegenomen.

Partijen erkennen dat de vergoeding een redelijke vooraf bepaalde schadevergoeding vormt en niet is aan te merken als boete. Bij de berekening gaat Ecomship uit van het historisch gemiddelde maandvolume van Opdrachtgever. Indien de samenwerking korter dan drie (3) maanden heeft geduurd dan wel het daadwerkelijke volume lager uitvalt dan hetgeen Partijen in Offerte hebben bepaald, wordt uitgegaan van het hiervoor vastgestelde minimumvolume dan wel hetgeen partijen daarover in Offerte hebben bepaald. Onverminderd het voorgaande behoudt Ecomship het recht om, indien en voor zover de daadwerkelijk geleden schade hoger is dan de forfaitaire vergoeding, aanvullende schadevergoeding te vorderen voor aantoonbare kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de voortijdige beëindiging.

  1. Opzegtermijn bij overeenkomst van onbepaalde tijd. Indien de Overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door ieder der partijen schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van twee (2) maanden, tenzij schriftelijk een andere opzegtermijn is overeengekomen. Opzegging dient duidelijk te vermelden op welke datum de Overeenkomst eindigt.
  2. Recht op ontbinding van de Overeenkomst. Partijen zijn gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden (alsmede lopende werkzaamheden of leveringen op te schorten) zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst en zonder enige verplichting tot schadevergoeding, indien:
    1. De tegenpartij in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, of anderszins insolvabel blijkt;
    2. De tegenpartij onder curatele of bewind wordt gesteld, zijn onderneming staakt of overdraagt, of een belangrijk deel van zijn vermogen wordt beslagen;
    3. De tegenpartij één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst of deze Voorwaarden niet nakomt en, na een schriftelijke aanmaning met redelijke termijn voor zuivering van het verzuim, binnen die termijn in gebreke blijft de verplichting na te komen. In geval van zodanige ontbinding behouden Ecomship en Opdrachtgever ieder hun overige rechten onder de Overeenkomst en de wet (waaronder het recht op schadevergoeding en, indien Opdrachtgever toerekenbaar tekortschoot, de opzegvergoeding als bedoeld in lid 2 van dit artikel).
  3. Tekortkomingen in de nakoming van verplichtingen. Indien één der partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van een wezenlijke verplichting uit de Overeenkomst, heeft de wederpartij het recht de Overeenkomst te ontbinden, mits de tekortschietende partij (i) schriftelijk in gebreke is gesteld met een redelijke termijn voor nakoming en (ii) na verloop van die termijn nog steeds toerekenbaar tekortschiet. In geval van ontbinding wegens toerekenbaar tekortschieten van Ecomship, zal deze aan Opdrachtgever de door deze bewezen directe schade vergoeden tot ten hoogste het in artikel 9 lid 3 bepaalde maximum (voor zover van toepassing), tenzij partijen hierover in de Overeenkomst iets anders hebben bepaald. In geval van ontbinding wegens toerekenbaar tekortschieten van Opdrachtgever, blijven onverlet de rechten van Ecomship op volledige schadevergoeding, waaronder begrepen (maar niet beperkt tot) de opzegvergoeding ex lid 2 van dit artikel.
  4. Voor overleving bij ontbinding vatbare bepalingen. Beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst laat de verplichtingen van partijen die naar hun aard bestemd zijn om voort te duren (zoals geheimhouding, betalingen, aansprakelijkheidsbeperkingen, forumkeuze) onverlet. Opdrachtgever is gehouden na het einde van de Overeenkomst alle bij Ecomship opgeslagen Zaken, onverwijld doch uiterlijk op de laatste werkdag van de looptijd, af te (doen) nemen, na voldoening van al hetgeen Opdrachtgever aan Ecomship verschuldigd is of zal worden. Voor verplichtingen van Opdrachtgever die eerst na beëindiging van de Overeenkomst definitief kunnen worden vastgesteld (zoals nog te verschijnen facturen) volstaat Opdrachtgever desgevraagd met het stellen van afdoende zekerheid. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft de resterende Zaken tijdig af te halen, is Ecomship gerechtigd op kosten en risico van Opdrachtgever deze Zaken op te slaan en na schriftelijke kennisgeving daarvan binnen een redelijke termijn te verkopen of anderszins te verwijderen (waaronder (laten) vernietigen), onverminderd het recht van Ecomship op betaling van de openstaande bedragen. Eventuele opbrengst pas wordt verrekend nadat alle kosten, inclusief opslag, transport, vernietiging en juridische kosten, volledig zijn voldaan.

Eventuele opbrengst uit verkoop van de betreffende zaken wordt na aftrek van alle met opslag, behandeling, verkoop of verwijdering gemoeide redelijke kosten door Ecomship verrekend met alle openstaande (al dan niet opeisbare) vorderingen die Ecomship op Opdrachtgever heeft. Een eventueel surplus wordt aan Opdrachtgever uitgekeerd; een tekort blijft voor rekening van Opdrachtgever en is op eerste verzoek verschuldigd

  1. Beëindiging bij structureel wegvallen volume. Indien Opdrachtgever gedurende drie (3) aaneengesloten maanden minder dan het in de Overeenkomst/Offerte overeengekomen minimumaantal orders/zendingen aanbiedt, of indien sprake is van een structureel omzetverlies bij Ecomship doordat Opdrachtgever gedurende drie (3) maanden of langer een omzetdaling veroorzaakt van ten minste EUR 3.000,- per maand, is Ecomship gerechtigd de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang schriftelijk te beëindigen, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden is.

Artikel 5 | Verplichtingen en rechten van Ecomship bij de uitvoering van de Overeenkomst

  1. Uitvoering van Diensten. Ecomship zal de in de Overeenkomst overeengekomen Diensten zorgvuldig en professioneel uitvoeren conform de gemaakte afspraken en binnen redelijke termijnen. Tenzij schriftelijk gegarandeerd, zijn doorlooptijden, verwerkingstermijnen en servicelevels slechts indicatief. Overschrijding van enige niet-fatale termijn of het voorkomen van fouten of gebreken in de uitvoering geeft Opdrachtgever geen recht op ontbinding van de Overeenkomst of enige schadevergoeding, tenzij Partijen hierover iets anders zijn overeengekomen. Ecomship zal Opdrachtgever zo mogelijk tijdig informeren indien structurele vertragingen of onvolkomenheden in de dienstverlening optreden.
  2. In ontvangstneming en opslag. Ecomship neemt de Zaken in ontvangst op de overeengekomen plaats, tijd en wijze, vergezeld van de noodzakelijke documenten die Opdrachtgever volgens de wet of overeenkomst moet aanleveren. Ecomship controleert bij in ontvangstneming op uiterlijke schade en op het opgegeven aantal colli, en noteert afwijkingen op het ontvangstbewijs (tenzij een dergelijke controle onredelijk vertraagd zou worden door bijvoorbeeld zeer grote hoeveelheden goederen). Ecomship is gerechtigd beschadigde colli of ondeugdelijk verpakte Zaken te weigeren en eerst instructies van Opdrachtgever te verlangen voordat tot in ontvangstneming wordt overgegaan. Na ontvangst verricht Ecomship de overeengekomen inslag- en opslagwerkzaamheden en bewaart hij de Zaken in de overeengekomen opslagruimte(n) dan wel, bij gebreke daarvan, in een geschikte ruimte naar keuze van Ecomship. Ecomship is gerechtigd de opgeslagen Zaken intern te verplaatsen naar een andere geschikte ruimte, indien dit noodzakelijk is voor een doelmatige bedrijfsvoering, mits Opdrachtgever hiervan op de hoogte wordt gesteld. De Ecomship is niet aansprakelijk voor gebreken of tekorten van de Zaken die bij in ontvangstneming niet uiterlijk zichtbaar waren en die hij derhalve niet heeft kunnen constateren.
  3. Subcontracting (Hulppersonen) door Ecomship. Ecomship is gerechtigd om voor de uitvoering van (delen van) de Diensten derden, zoals transporteurs, softwareleveranciers en onderaannemers (waaronder maar niet beperkt tot PostNl, DHL e.d.), naar eigen inzicht in te schakelen, tenzij Partijen daarover andere afspraken hebben gemaakt. Ecomship zal deze derden zorgvuldig selecteren en instrueren. Voor zover de uitvoering (mede) door derden geschiedt, zijn de algemene (vervoers)voorwaarden van die derden, waaronder de AVC 2002 en, bij grensoverschrijdend wegvervoer, het CMR-Verdrag van toepassing. De Opdrachtgever accepteert deze toepasselijkheid uitdrukkelijk en vrijwaart Ecomship voor aanspraken van dergelijke derden, behoudens voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship zelf. De toepasselijke vervoers-/expeditievoorwaarden van de ingeschakelde vervoerder zijn, voor zover van toepassing, voorafgaand aan of bij aanvang van de Diensten door Opdrachtgever te raadplegen; Ecomship verstrekt op verzoek de relevante verwijzing/versie. Opdrachtgever verklaart deze voorwaarden te hebben ontvangen of daarvan kennis te hebben kunnen nemen en deze te aanvaarden. Ecomship blijft verantwoordelijk voor de zorgvuldige selectie en instructie van de door haar ingeschakelde derden, maar is niet aansprakelijk voor tekortkomingen die rechtstreeks toerekenbaar zijn aan deze derden, tenzij de tekortkoming het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship zelf. Voor zover Ecomship optreedt als expediteur in de zin van art. 8:60 BW e.v., komt de vervoersovereenkomst tot stand tussen Opdrachtgever en de vervoerder; aansprakelijkheid tijdens vervoer wordt beheerst door de toepasselijke vervoersvoorwaarden (AVC 2002 nationaal / CMR internationaal). Indien medewerkers of hulppersonen van Ecomship (of door hem ingeschakelde derden) door derden buiten overeenkomst (bijv. rechtstreeks door een ontvanger) worden aangesproken, kunnen deze personen een beroep doen op dezelfde uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid als waarop Ecomship zelf jegens Opdrachtgever een beroep kan doen. Dit beding geldt als een onherroepelijk derdenbeding ten behoeve van die hulppersonen.
  4. Vervoer en aflevering. Voor zover Ecomship in het kader van de Overeenkomst vervoer van Zaken verzorgt of organiseert, geschiedt dit transport, behoudens voor zover dwingendrechtelijk anders bepaald, voor rekening en risico van Opdrachtgever. Dit geldt eveneens indien de Ecomship op verzoek van Opdrachtgever de Zaken bij Opdrachtgever of een door deze aangewezen derde ophaalt voor vervoer naar diens magazijn. Het risico van de Zaken gaat over op Opdrachtgever op het moment van feitelijke aflevering: dat wil zeggen het moment waarop de Zaken het magazijn of de machtssfeer van Ecomship verlaten voor verzending aan de geadresseerde. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, bepaalt Ecomship de wijze van verzending en de keuze van de vervoerder. Verzending geschiedt steeds onder de condities (waaronder eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen) van de betrokken vervoerder. Eventuele aanvullende diensten of verzekeringen in verband met transport worden uitsluitend uitgevoerd indien daarover schriftelijk is overeengekomen en tegen doorbelasting van de bijbehorende kosten. Voor grensoverschrijdend wegvervoer geldt onverkort het CMR-Verdrag en voor nationaal wegvervoer de AVC, voor zover van toepassing en niet in strijd met dwingend recht of met deze Voorwaarden. Ecomship is na verzending niet langer aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de Zaken tijdens het vervoer; hij zal echter op verzoek van Opdrachtgever, bij door Opdrachtgever afgesloten vervoerverzekeringen of in het geval van aansprakelijkheid van de vervoerder, naar redelijkheid assisteren bij het indienen van claims bij de vervoerder of verzekeraar.
  5. Servicelevels en afwijkingen in piekperiodes. Ecomship streeft ernaar hoogwaardige servicelevels te bieden. In beginsel worden bestellingen die op Werkdagen vóór het afgesproken cutoff-tijdstip (standaard 22:00 uur) door eindklanten zijn geplaatst, nog dezelfde dag verwerkt en aangeboden ter verzending. Opdrachtgever erkent evenwel dat dit een inspanningsverplichting betreft (geen resultaatsverbintenissen) en dat incidentele afwijkingen kunnen voorkomen (bijvoorbeeld door externe storingen of menselijke fouten), zonder dat Ecomship daardoor automatisch toerekenbaar tekortschiet (zie ook lid 1 van dit artikel). Metingen geschieden op basis van de door Ecomship geregistreerde systeemdata; deze data gelden als uitgangspunt, behoudens tegenbewijs.

 In de jaarlijkse Piekperiode (1 nov – 31 dec) kan door extreme drukte sprake zijn van vertragingen in verwerking en levering. Ecomship heeft het recht in die Piekperiode afwijkende (ruimere) verwerkingstermijnen te hanteren en een toeslag op de reguliere tarieven in rekening te brengen zoals bepaald in de Overeenkomst, en bij gebreke daarvan een minimum opslag van € 0,20 per zending, zonder aansprakelijk te zijn voor de gevolgen van eventuele vertragingen tijdens de Piekperiode. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor aanspraken van afnemers (eindklanten) inzake niet-tijdige levering, voor zover de verzendvertraging binnen de overeengekomen of redelijk verlengde termijnen valt in een Piekperiode.

  1. Remedies bij afwijkingen. Indien Ecomship aantoonbaar en verwijtbaar substantieel achterblijft bij de genoemde service levels, zullen Partijen in overleg treden om gepaste maatregelen te nemen. Als enige financiële compensatie voor tekortkomingen geldt dat bij door Ecomship veroorzaakte pickfouten of verkeerd uitgevoerde zendingen, Ecomship de door Opdrachtgever betaalde verzendkosten voor die zending zal crediteren (of, indien nog niet gefactureerd, niet in rekening zal brengen). Opdrachtgever heeft behoudens het voorgaande geen recht op korting, schadevergoeding of ontbinding wegens het niet behalen van service levels. De in dit artikel genoemde remedies zijn, behoudens opzet/bewuste roekeloosheid, de enige en exclusieve remedies van Opdrachtgever.
  2. Extra kosten en vervoerderstoeslagen. Transportkosten worden berekend op basis van het hoogste van werkelijk gewicht en volumetrisch gewicht (dimensional weight) volgens de methode van de betreffende vervoerder. Alle door vervoerders opgelegde toeslagen buiten de invloedssfeer van Ecomship (waaronder brandstof-, remote area-, oversize/overweight-, adrescorrectie- en (her)aanbiedings-toeslagen) worden één-op-één doorbelast, vermeerderd met de in de Overeenkomst overeengekomen opslag.
  3. Zakennauwkeurigheid en verschillen. Opdrachtgever erkent dat in de fulfilmentpraktijk een beperkte mate van voorraadverschillen onvermijdelijk is. Onverklaarbare voorraadverschillen tot en met nul komma drie procent (0,3%) van het totaal aantal verwerkte stuks per kalenderjaar gelden als brancheconform en komen niet voor vergoeding in aanmerking. Boven deze drempel is Ecomship aansprakelijk conform artikel 9 (Aansprakelijkheid van Ecomship). Kosten van onderzoek naar voorraadverschillen worden op nacalculatiebasis doorbelast aan Opdrachtgever. Opdrachtgever zal Ecomship alle relevante informatie (SKU-, batch- en orderdata) verschaffen om onderzoek mogelijk te maken. Indien een door Opdrachtgever gemeld verschil na onderzoek ongegrond blijkt, komen de redelijke onderzoekskosten voor rekening van Opdrachtgever.
  4. Verzekering aansprakelijkheid en goederen. Ecomship is verplicht zijn wettelijke aansprakelijkheid alsmede de contractuele aansprakelijkheidsrisico’s uit deze Voorwaarden adequaat te verzekeren bij een deugdelijke verzekeraar. Desgevraagd zal Ecomship een bewijs van verzekering (polisblad) aan Opdrachtgever verstrekken. Ecomship is echter niet gehouden de Zaken zelf te verzekeren tegen schade of verlies tijdens opslag of transport. Opdrachtgever dient de benodigde goederen- en transportverzekeringen zelf af te sluiten, tenzij schriftelijk is overeengekomen dat Ecomship in naam en voor rekening van Opdrachtgever een bepaalde verzekering zal sluiten. In dat laatste geval zal Ecomship op verzoek een kopie van de polis aan Opdrachtgever overleggen.
  5. Eigendom van Goederen/zaken (Zaken) blijven van Opdrachtgever: Alle door de Opdrachtgever aan Ecomship toevertrouwde Zaken/ (hierna: de “Zaken”) blijven te allen tijde het exclusieve eigendom van de Opdrachtgever (of diens toeleveranciers respectievelijk klanten, indien deze derden de rechthebbenden op de Zaken zijn).. Ecomship treedt uitsluitend op als bewaarnemer en logistiek dienstverlener van de Zaken en verwerft geen eigendomsrechten op de voorraad door de opslag of behandeling daarvan, onverminderd diens recht om de Zaken onder zich te houden op grond van een retentie- of pandrecht zoals elders in deze Voorwaarden bepaald. De Opdrachtgever garandeert dat hij gerechtigd is de Zaken aan Ecomship ter bewaring en/of verwerking te verstrekken, en vrijwaart Ecomship voor aanspraken van derden ter zake.
  6. Informatie en vertrouwelijkheid. Ecomship behandeld alle bedrijfsgevoelige informatie en gegevens die hij van Opdrachtgever verkrijgt in het kader van de Overeenkomst vertrouwelijk. Deze geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie die reeds publiek bekend was of onafhankelijk bij Ecomship bekend was, dan wel voor zover verstrekking van informatie aan derden noodzakelijk is voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst (bijvoorbeeld aan douaneautoriteiten of vervoerders) of op grond van een wettelijke plicht. Ecomship legt deze geheimhoudingsplicht eveneens op aan zijn personeel en door hem ingeschakelde derden.
  7. Ondersteuning. Opdrachtgever kan gedurende de looptijd van de Overeenkomst 24 uur per dag, 7 dagen per week via het daartoe voorziene ticketsysteem of per e-mail eventuele incidenten of storingen melden. Ecomship zal dergelijke meldingen met zorg behandelen en zich naar redelijkheid en vermogen (best efforts) inspannen om binnen een redelijke termijn te reageren en waar, voor zover mogelijk, herstelmaatregelen te treffen.

Deze ondersteuning betreft uitsluitend incident afhandeling van incidenten; er worden geen specifieke responstijden, oplostijden of compensatierechten gegarandeerd, tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen in een Service Level Agreement (“SLA”) of in Offerte.

Voor zover geen SLA of specifieke bepaling hiertoe in de Offerte van toepassing is, geldt dat tijdelijke onbeschikbaarheid van het portal of vertraging in de incidentafhandeling niet wordt beschouwd als een toerekenbare tekortkoming van Ecomship en de Opdrachtgever derhalve geen recht geeft op restitutie, korting of schadevergoeding.

  1. Beperkingen grensoverschrijdend vervoer. Voor zover Ecomship, in opdracht van Opdrachtgever, betrokken is bij internationale vervoersstromen of douaneformaliteiten, rusten alle verplichtingen tot naleving van toepasselijke (douane)wetgeving en het Weens Koopverdrag 1980 (CISG, voor zover niet uitgesloten), de Union Customs Code (EU nr. 952/2013), alsmede toepasselijke nationale douanewetgeving en -voorschriften, primair op Opdrachtgever. Ecomship treedt uitsluitend op als logistiek dienstverlener/vertegenwoordiger zonder eigen verantwoordelijkheid voor de inhoud, herkomst of bestemming van de goederen. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship volledig voor alle aanspraken en sancties die voortvloeien uit onjuistheden of onregelmatigheden in de door of namens Opdrachtgever verstrekte douane-informatie.

Artikel 6 | Verplichtingen van de Opdrachtgever

  1. Aanlevering van goederen. Opdrachtgever dient iedere levering van Zaken aan het magazijn van Ecomship ten minste 1 Werkdag van tevoren aan te melden via het daartoe beschikbaar gestelde digitale systeem (bijv. het fulfilmentportaal/Picqer) onder vermelding van alle relevante gegevens. Goederen kunnen uitsluitend op afspraak worden aangeboden, op Werkdagen tussen 09:00 en 16:00 (tenzij anders overeengekomen). Iedere zending dient vergezeld te gaan van een duidelijke pakbon met inkooporder- of referentienummer en opgave van de inhoud (productnaam, SKU/artikelnummer, aantal colli en totaal aantal stuks, afzender/leverancier gegevens, etc.). Niet (tijdig) aangemelde leveringen of leveringen die niet voldoen aan de gestelde aanleverspecificaties, mag Ecomship weigeren in ontvangst te nemen dan wel naar eigen inzicht met extra kosten (toeslag) alsnog in ontvangst nemen en verwerken. Eventuele wachttijden of extra handlingswerkzaamheden als gevolg van niet-naleving van deze verplichtingen komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.
  2. Verpakking en etikettering. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle aan Ecomship aangeboden Zaken deugdelijk en veilig zijn verpakt, gestapeld en voorzien van de benodigde etiketten of markeringen voor identificatie en verwerking. Elke individuele consumptie-eenheid dient te zijn voorzien van een scancode (EAN-13 of gelijkwaardig) die overeenkomt met de gedeelde productgegevens. Ecomship is gerechtigd extra kosten in rekening te brengen voor Zaken die bij aanlevering niet voorzien zijn van een bruikbare barcode (bijvoorbeeld een toeslag van €0,10 per artikel voor het handmatig verwerken van niet-gecodeerde producten). Ecomship kan niet garanderen dat bij gebrek aan correcte barcodes foutloze verwerking en voorraadregistratie plaatsvindt, zodat het risico van eventuele pickfouten of voorraadverschillen hierdoor bij Opdrachtgever ligt.
  3. Informatievoorziening. Opdrachtgever is verplicht tijdig en volledig alle gegevens en instructies met betrekking tot de Zaken en de behandeling daarvan aan Ecomship te verstrekken, voor zover hij weet of behoort te weten dat deze van belang zijn voor Ecomship. Hieronder vallen onder meer correcte en volledige informatie over de aard van de goederen, hoeveelheden, gewicht en afmetingen, vereiste handling (bijv. breekbaar, houdbaarheid, speciale opslagcondities) en eventuele gevaareigenschappen of wettelijke beperkingen. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, tijdigheid en volledigheid van alle door hem verstrekte gegevens. Indien bepaalde informatie niet tijdig of niet correct is verstrekt en Ecomship daardoor extra kosten maakt of schade lijdt (bijv. boetes of oponthoud), is Opdrachtgever gehouden die kosten en schade te vergoeden (onverminderd overige rechten van Ecomship).
  4. Contactpersonen. Opdrachtgever zal ten minste één contactpersoon aanwijzen die bevoegd is om instructies te geven en beslissingen te nemen inzake de uitvoering van de Overeenkomst, en hiervan schriftelijk mededeling doen aan Ecomship. Ingeval Opdrachtgever nalaat contactpersonen aan te wijzen, wordt degene die namens Opdrachtgever de Overeenkomst heeft getekend als enig bevoegd contactpersoon beschouwd. Opdrachtgever dient adres- en contactgegevens steeds actueel te houden en wijzigingen onverwijld schriftelijk aan Ecomship mede te delen.
  1. Verboden en gevaarlijke goederen. Het is Opdrachtgever verboden zaken aan te bieden die onrechtmatig, gevaarlijk of anderszins ontoelaatbaar zijn, of waarvan de handel/opslag speciale vergunningen of bijzondere veiligheidsmaatregelen vergt, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Opdrachtgever zal geen goederen opslaan of laten behandelen die verboden zijn op grond van wet- en regelgeving (zoals vervalste of gestolen goederen, verdovende middelen, wapens) of die vanwege hun aard, staat of verpakking een gevaar kunnen opleveren voor personen, milieu, pand of andere opgeslagen goederen. Evenzeer zijn bederfelijke waar (tenzij uitdrukkelijk overeengekomen), levende dieren, explosieven, radioactieve of anderszins gevaarlijke stoffen en contant geld of waardepapieren uitgesloten van de Diensten, tenzij Ecomship vooraf uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd met de opslag of verwerking daarvan. In het bijzonder (maar niet uitsluitend) zullen de volgende goederen niet worden opgeslagen of behandeld door Ecomship:
    1.  illegale of smokkelwaar;
    2. explosieve of ontvlambare stoffen;
    3. gevaarlijke stoffen zoals gedefinieerd in ADR/IMO-wetgeving;
    4.  bederfelijke waar of levende dieren;
    5. contante geldswaarden, edele metalen, juwelen van hoge waarde;
    6. wapens of munitie;
    7. goederen die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden (namaak); en
    8. andere zaken waarvan Ecomship redelijkerwijs behoort te twijfelen of zij deze veilig kan opslaan dan wel of deze in overeensteming zijn met wet- en regelgeving.

Opdrachtgever garandeert dat alle door hem aan Ecomship toevertrouwde Zaken voldoen aan alle toepasselijke wet- en regelgeving (bijv. op het gebied van veiligheid, etikettering, productnormen, douane-eisen) en geen bijzondere gevaren opleveren. Ecomship is niet verplicht de wet- en rechtmatigheid of veiligheid van de aangeboden Zaken zelfstandig te onderzoeken. Indien Ecomship gerede twijfel heeft of verkrijgt dat bepaalde opgeslagen of aangeboden Zaken van Opdrachtgever gevaarlijk, schadelijk of onverenigbaar met wet- of regelgeving zijn, is Opdrachtgever verplicht op eerste verzoek van Ecomship onverwijld die Zaken terug te nemen of op te halen. In zo’n geval is Ecomship niet aansprakelijk voor enige kosten of schade wegens de onderbreking van de dienstverlening. Alle kosten die Ecomship redelijkerwijs moet maken om een dergelijk dringend ophalen of veiligheidsmaatregelen te faciliteren (inclusief eventueel noodzakelijk afvoeren of vernietigen van goederen) komen voor rekening van Opdrachtgever. Ecomship is gerechtigd een aangeboden partij goederen te weigeren indien hij vermoedt dat deze bepaling wordt overtreden, of naderhand goederen op kosten van Opdrachtgever te verwijderen indien blijkt dat deze desondanks verboden zaken bevatten. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor alle aanspraken van derden in dit verbandOpdrachtgever vrijwaart Ecomship volledig voor alle schade, boetes, claims van derden en kosten (inclusief juridische kosten) die direct of indirect voortvloeien uit de aanwezigheid van dergelijke verboden of gevaarlijke Zaken die door of namens Opdrachtgever in opslag zijn gebracht.

  1. Betaling van kosten. Opdrachtgever zal tijdig alle verschuldigde vergoedingen voor de Diensten voldoen, zoals bepaald in artikel 8 (Betalingsvoorwaarden). Naast de overeengekomen prijs voor de dienstverlening, draagt Opdrachtgever ook alle belastingen (zoals btw), invoerrechten, accijnzen en andere heffingen die verband houden met de opslag of het vervoer van de Zaken, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Eventuele extra kosten die Ecomship moet maken in verband met onvoorziene omstandigheden of doordat Opdrachtgever enige verplichting uit deze Voorwaarden niet nakomt (bijv. wachturen van vervoerders door late aanlevering, extra handling door onvoldoende verpakking of etikettering, etc.), komen voor rekening van Opdrachtgever. Ecomship zal Opdrachtgever zo mogelijk vooraf informeren over dergelijke kostensverhogende omstandigheden en zal deze specificeren op de factuur.
  2. Ophalen retours en einde opslag. Indien op enig moment (tussentijds) bepaalde opgeslagen Zaken door Opdrachtgever retour genomen moeten worden (bijv. wegens beëindiging van opslag of geweigerde levering), zal Opdrachtgever alle verschuldigde kosten en openstaande bedragen ter zake die Zaken voldoen alvorens tot afhaling over te gaan. Op eerste verzoek van Ecomship zal Opdrachtgever medewerking verlenen aan het ophalen van (resterende) Zaken indien in redelijkheid van Ecomship niet gevergd kan worden de opslag voort te zetten (bijvoorbeeld bij gevaarlijke of bedorven goederen, of bij langdurige wanbetaling door Opdrachtgever). Ecomship zal in dat geval een redelijke termijn gunnen waarbinnen Opdrachtgever de Zaken moet weghalen. Indien Opdrachtgever nalaat binnen die termijn aan het verzoek te voldoen, is Ecomship bevoegd de Overeenkomst (gedeeltelijk) op te zeggen voor wat betreft de betreffende Zaken en deze – na schriftelijke kennisgeving – te verkopen of te verwijderen op kosten van Opdrachtgever, onverminderd het recht van Ecomship op betaling van openstaande bedragen en schadevergoeding.
  3. Productrecalls en terugroepingen. Indien Opdrachtgever overgaat tot een productrecall of productwithdrawal, is Ecomship gehouden daaraan binnen redelijke termijn en in redelijkheid mee te werken, mits Opdrachtgever alle daaraan verbonden kosten en lasten volledig voor zijn rekening neemt. Opdrachtgever zal Ecomship tijdig voorzien van alle benodigde instructies, batch- en lotgegevens en overige documentatie om de recall of withdrawal uit te voeren.
  4. Digitale toegang en beveiliging. Door of vanwege Ecomship aan Opdrachtgever verstrekte toegangs- of identificatiecodes voor digitale systemen (zoals het fulfilmentportaal) zijn vertrouwelijk en zullen door Opdrachtgever als zodanig worden behandeld, en slechts aan geautoriseerde personen binnen diens organisatie kenbaar worden gemaakt. Ecomship is gerechtigd toegekende toegangs- of identificatiecodes te wijzigen indien dit nodig is voor de beveiliging of het functioneren van de systemen. Opdrachtgever zal zijn eigen IT-infrastructuur adequaat beveiligen en zorgt voor zorgvuldig gebruik van de door Ecomship beschikbaar gestelde portalen en andere IT-voorzieningen.
  5. Sancties en exportcontrole. Opdrachtgever garandeert dat alle door of namens hem aangeboden zendingen voldoen aan toepasselijke sanctie- en exportcontroleregels (EU/UN), en niet bestemd zijn voor gesanctioneerde partijen of bestemmingen. Ecomship is gerechtigd zendingen te blokkeren bij redelijke vermoedens van overtreding; alle daarmee samenhangende kosten zijn voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor aanspraken en boetes ter zake.
  6. Milieu- en verpakkingsverplichtingen. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle door hem aangeleverde verpakkingen en producten voldoen aan de toepasselijke milieu- en afvalregelgeving, waaronder maar niet beperkt tot de Richtlijn 94/62/EG inzake verpakking en verpakkingsafval en de daarop gebaseerde Nederlandse Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV). Eventuele kosten voor recycling, afvalverwerking of afvoer van verpakkingsmateriaal of onverkoopbare goederen komen volledig voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 7 | Teruggave van goederen en retourlogistiek

  1. Orderlevering aan eindklanten. Indien Ecomship namens Opdrachtgever goederen levert aan diens afnemers (eindklanten), geldt dat Opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de rechtmatigheid van die leveringen jegens de eindklant. Ecomship voert uitsluitend een ondersteunende fulfilmenttaak uit. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor eventuele aanspraken van consumenten of andere afnemers die verband houden met de koopovereenkomst tussen Opdrachtgever en diens afnemer (zoals aanspraken inzake garantie, ontbinding bij consumentenkoop op afstand, overschrijding van leveringstermijnen, etc.), tenzij de aanspraak het directe gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van Ecomship in de uitvoering van de logistieke taak.
  2. Afgekeurde en niet-verkoopbare goederen. Retourgestuurde producten die afgekeurd zijn (bijv. defect, beschadigd, gebruikt, of om andere reden niet als nieuw te verkopen) worden niet teruggezet in de verkoopbare voorraad. Ecomship zal zulke goederen separaat opslaan (bijvoorbeeld in een afgekeurde goederenbak) tot nadere instructie van Opdrachtgever. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor verdere afhandeling van afgekeurde goederen. Opties zijn bijv. retour naar Opdrachtgever zelf, recycling, reparatie of vernietiging.
  3. Retourzendingen. Tenzij anders overeengekomen faciliteert Ecomship de afhandeling van productretouren van de afnemers van Opdrachtgever op de volgende wijze: retourzendingen kunnen door de afnemer worden aangemeld via het door Opdrachtgever gebruikte retourportaal (bijv. Returnless) of rechtstreeks worden gezonden aan het magazijnadres van Ecomship, voorzien van de juiste retourinformatie (afzender en ordernummer). Ecomship registreert binnengekomen retourzendingen en controleert deze op uiterlijke staat en volledigheid aan de hand van een standaard checklist. Retourgezonden producten worden op instructie van Opdrachtgever teruggeplaatst in de voorraad (indien als nieuw verkoopbaar) of apart gehouden als “niet-verkoopbaar”. Ecomship is niet verantwoordelijk voor de beoordeling van garantie- of gebruiksschade; bij twijfel over de toestand of toewijsbaarheid van een retour zal Ecomship Opdrachtgever om nadere instructies vragen voordat verdere stappen worden ondernomen. De kosten van retourverwerking (inclusief eventuele inspectie, opnieuw verpakken, afvoeren of terugzenden aan Opdrachtgever) komen voor rekening van Opdrachtgever, conform de tarieven in de Overeenkomst (bij gebreke waarvan een gebruikelijk tarief geldt per retourpakket zoals overeengkomen in de Overeenkomst of Offerte).
  4. Bewaartermijn en bestemming retourgoederen. Niet-verkoopbare retourgoederen of producten die door Opdrachtgever of afnemer zijn afgekeurd, worden maximaal één (1) maand door Ecomship bewaard, tenzij anders overeengekomen. Opdrachtgever zal binnen die termijn beslissen over de bestemming van deze goederen (bijv. retourzending aan Opdrachtgever zelf, refurbishen, doneren of vernietigen). Bij gebreke van tijdige instructie is Ecomship gerechtigd deze goederen na afloop van voornoemde termijn op kosten van Opdrachtgever te (laten) vernietigen, zonder dat Opdrachtgever aanspraak kan maken op enige vergoeding. Ecomship zal Opdrachtgever tijdig (voor afloop van de bewaartermijn) wijzen op de voorgenomen vernietiging. Eventuele kosten voor retourzending van afgekeurde items naar Opdrachtgever of vernietigingskosten worden aan Opdrachtgever doorbelast.
  5. Promotie- en marketingmateriaal. Indien Opdrachtgever marketingmateriaal (bijv. flyers, reclame-uitingen of gratis bijvoegingen) aanlevert om als bijvoeging bij zendingen te versturen, dient de inhoud daarvan te voldoen aan toepasselijke regelgeving (zoals de Telecommunicatiewet en relevante reclamecodes) en geen inbreuk te maken op (intellectuele) rechten van derden en blijft de Opdrachtgever verantwoordelijk voor de inhoud en de juridische toelaatbaarheid van dit materiaal; Ecomship controleert hier niet op. Ecomship is niet aansprakelijk voor de inhoud van door Opdrachtgever aangeleverde promotionele materialen in pakketten. Overgebleven marketingmaterialen na afloop van een actie of na beëindiging van de Overeenkomst zullen op verzoek en kosten van Opdrachtgever aan hem worden geretourneerd. Bij gebreke van zodanig verzoek binnen een redelijke termijn is Ecomship gerechtigd het materiaal op kosten van Opdrachtgever te verwijderen of vernietigen. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor alle aanspraken van derden wegens de inhoud van door Opdrachtgever aangeleverde promotionele toevoegingen.
  6. Restvoorraden na beëindiging. Onverminderd art. 4.6 geldt voor na beëindiging achterblijvende overige goederen (geen retourgoederen) een maximale bewaartermijn van twee (2) maanden na de door Ecomship aan Opdrachtgever schriftelijk meegedeelde ophaaltermijn. Na het verstrijken daarvan is Ecomship gerechtigd deze goederen op kosten en risico van Opdrachtgever te (laten) verkopen, afvoeren of vernietigen. Ecomship zal Opdrachtgever vooraf informeren over de voorgenomen handelwijze.
  7. De rol van Ecomship is beperkt tot het verrichten van logistieke en administratieve handelingen die verband houden met de opslag, orderverwerking, verzending en retourafhandeling van de Zaken, dan wel overige werkzaamheden die Partijen overeen zijn gekomen. De verkoop van de goederen aan eindafnemers geschiedt te allen tijde uitsluitend door en voor rekening en risico van de Opdrachtgever

Artikel 8 | Tarieven, tarievenwijziging en betaling

  1. Tarieven en prijsaanpassingen. Alle tarieven en prijzen vermeld in offertes en Overeenkomsten zijn in euro’s en exclusief btw en andere overheidsheffingen, tenzij anders aangegeven. Ecomship hanteert een tarievenstructuur bestaande uit (onder meer) opslagkosten (bijv. prijs per palletlocatie per week), orderverwerkingskosten (pick- en packkosten per zending), transportkosten (doorbelast conform vervoerderstarieven, al dan niet met een opslag zoals bepaald in de Overeenkomst) en eventuele abonnements- of minimale volumekosten zoals overeengekomen in de Overeenkomst/Offerte. De actuele tarieven zijn gespecificeerd in de Offerte en tarieflijst behorende bij de Overeenkomst.
  2. Indexering van tarieven. Ecomship is gerechtigd de gehanteerde tarieven jaarlijks per 1 januari aan te passen. Deze aanpassing zal maximaal 6% bedragen ten opzichte van het voorgaande jaar, tenzij een relevante index (bijv. NEA-index voor transportkosten of de consumentenprijsindex) hoger uitvalt, in welk geval die hogere indexpercentages kunnen worden aangehouden. Voorts is Ecomship gerechtigd tussentijds prijsverhogingen door te voeren indien externe kostprijsfactoren daartoe aanleiding geven, zoals (maar niet beperkt tot) stijgingen van brandstofprijzen of transporttarieven, overheidsheffingen, loonkosten of inkoopprijzen van materialen. Dergelijke tussentijdse verhogingen zullen met schriftelijke kennisgeving en onderbouwing van de kostprijsstijging aan Opdrachtgever worden doorgevoerd. Indien een tussentijdse prijsverhoging leidt tot een totaalprijs die meer dan 15% hoger ligt dan oorspronkelijk overeengekomen, heeft Opdrachtgever, indien hij niet akkoord gaat met de verhoging, het recht de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden binnen 14 dagen na de kennisgeving, tenzij die verhoging direct voortvloeit uit wet- of regelgeving.
  3. Minimale afname. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, hanteert Ecomship een minimale volume-afname. Dit houdt in dat indien Opdrachtgever in een kalendermaand minder dan het in de Overeenkomst/Offerte overeengekomen minimumaantal orders/zendingen aanbiedt (of bij gebrek aan een specifieke afspraak: 25 zendingen per maand), Ecomship desondanks gerechtigd is om minimaal de kosten voor dat aantal (of een in de Overeenkomst bepaald minimum) in rekening te brengen. Eventuele nadere afspraken hieromtrent (zoals een minimale maandfactuur ter hoogte van 25 zendingen à €3,95) worden vastgelegd in de Overeenkomst/Offerte.
  4. Facturatie. Ecomship zal de verrichte diensten en kosten periodiek factureren. De facturatie vindt standaard maandelijks achteraf plaats, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald (bijvoorbeeld wekelijks achteraf bij grotere volumes). Op de factuur worden de verschuldigde vergoedingen uitgesplitst naar kostensoorten (zoals opslag, orderverwerking, transport, materialen, etc.). Eenmaal gefactureerde bedragen worden bij gebreke van tijdig bezwaar geacht akkoord te zijn; Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen een factuur binnen zeven (7) dagen na factuurdatum schriftelijk aan Ecomship kenbaar te maken, bij gebreke waarvan de juistheid van de factuur wordt aangenomen. Bezwaar tegen (een onderdeel van) een factuur schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
  5. Betalingstermijn. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of op de factuur een andere termijn is vermeld, dient Opdrachtgever alle facturen te voldoen binnen tien (10) werkdagen na factuurdatum te betalen. Bij grote, frequent facturerende Opdrachtgevers (partijen met >300 zendingen per maand) kan in de Overeenkomst worden bepaald dat de factuur een kortere termijn (bijv. 7 dagen) hanteert; deze termijn prevaleert dan boven de standaardtermijn. Indien Opdrachtgever niet binnen de betalingstermijn volledig betaalt, verkeert hij van rechtswege in verzuim op de eerste dag na het verstrijken van die termijn, zonder dat nadere ingebrekestelling is vereist.
  6. Gevolgen van late betaling. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Opdrachtgever wettelijke handelsrente verschuldigd over het openstaande bedrag vanaf de vervaldag tot aan de dag der algehele voldoening. De toepasselijke rente is de wettelijke rente voor handelstransacties ex artikel 6:119a BW (dan wel art. 6:119 BW indien toepasselijk). Voorts komen alle buitengerechtelijke en gerechtelijke incassokosten voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld conform de Wet incassokosten (of, indien die niet van toepassing is, conform het Rapport Voorwerk II) en zijn verschuldigd zodra Opdrachtgever in verzuim is en de vordering uit handen is gegeven in zoverre dwingende wettelijke bepalingen zich hiertegen niet verzetten. Opdrachtgever is voorts gehouden de redelijke kosten (inclusief advocaten- en deurwaarderskosten) te vergoeden die Ecomship maakt in verband met de incasso van het verschuldigde.
  7. Opschorting bij wanbetaling. Indien een factuur van Ecomship niet binnen eenentwintig (21) dagen na de vervaldatum volledig is voldaan, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Ecomship is in dat geval, onverminderd haar overige rechten uit de wet en deze Voorwaarden, gerechtigd haar verplichtingen onder de Overeenkomst op te schorten. Opschorting houdt onder meer in dat Ecomship gerechtigd is verdere orderverwerking, uitleveringen, verzendingen en/of ontvangst van nieuwe Zaken tijdelijk te staken totdat volledige betaling van alle opeisbare bedragen, inclusief verschuldigde rente en buitengerechtelijke kosten, heeft plaatsgevonden. Ecomship zal Opdrachtgever vooraf (per e-mail) informeren dat opschorting zal plaatsvinden.

In geval van verzuim als bedoeld in dit lid is Ecomship voorts gerechtigd de onder haar berustende Zaken, bescheiden en documenten van Opdrachtgever onder zich te houden (retentierecht), totdat volledige voldoening van al hetgeen Ecomship van Opdrachtgever te vorderen heeft heeft plaatsgevonden. Dit retentierecht strekt zich mede uit tot vorderingen die Ecomship in redelijkheid nog te vorderen krijgt in verband met de uitvoering van de Overeenkomst. Ecomship zal Opdrachtgever onverwijld op de hoogte stellen van de uitoefening van het retentierecht. Daarnaast verleent Opdrachtgever bij voorbaat aan Ecomship een vuistpandrecht op alle Zaken en documenten die Ecomship uit welke hoofde dan ook van of namens Opdrachtgever onder zich heeft, tot zekerheid van al hetgeen Opdrachtgever aan Ecomship verschuldigd is of zal worden. Voor zover vereist strekt dit pandrecht zich uit tot toekomstige vorderingen van Ecomship en tot alle documenten en bescheiden die op de Zaken betrekking hebben, een en ander conform artikel 3:236 BW en, voor zover analoog toepasselijk, artikel 21 AVC 2002. Daarnaast verleent Opdrachtgever bij voorbaat aan Ecomship een vuistpandrecht op alle Zaken en documenten die Ecomship uit welke hoofde dan ook van of namens Opdrachtgever onder zich heeft, tot zekerheid van al hetgeen Opdrachtgever aan Ecomship verschuldigd is of zal worden. Voor zover vereist strekt dit pandrecht zich uit tot toekomstige vorderingen van Ecomship en tot alle documenten en bescheiden die op de Zaken betrekking hebben, een en ander conform artikel 3:236 BW en, voor zover analoog toepasselijk, artikel 21 AVC 2002.

  1. Verrekening en zekerheid. Opdrachtgever is niet gerechtigd enige vordering op Ecomship (uit welken hoofde ook) te verrekenen met openstaande facturen van Ecomship, tenzij Ecomship schriftelijk de gegrondheid van die tegenvordering heeft erkend of de tegenvordering bij onherroepelijk vonnis is vastgesteld. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds eerst in mindering op verschuldigde rente en kosten en daarna op de hoofdsom die het langst openstaat. Ecomship is te allen tijde gerechtigd om vooruitbetaling of (aanvullende) zekerheidstelling te verlangen voordat hij (verder) prestaties levert, indien hij goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet tijdig zal nakomen.
  2. Doorbelasting onvoorziene kosten. Alle redelijke extra kosten die Ecomship moet maken ten gevolge van onjuiste, onvolledige of te late informatie of aanlevering door Opdrachtgever, of door toedoen van externe omstandigheden die niet aan Ecomship kunnen worden toegerekend, komen volledig voor rekening van Opdrachtgever.
  3. Geen restitutie. In geval van beëindiging van de overeenkomst, om welke reden dan ook, vindt geen restitutie plaats van reeds betaalde vergoedingen. Eventuele vooraf gefactureerde maar nog niet verbruikte diensten (zoals vooruitbetaalde opslag) kunnen naar rato worden verrekend op de eindafrekening, tenzij de beëindiging voortijdig is ingevolge lid 3 van dit artikel e.v. (in welk geval de opzegvergoeding prevaleert). Eenmalige kosten (zoals opstartkosten als bedoeld in artikel 3.11) worden nimmer gerestitueerd.

Artikel 9 | Aansprakelijkheid van Ecomship

  1. Zaakschade (schade aan opgeslagen goederen). Ecomship is aansprakelijk voor materiële schade aan of verlies van de aan hem toevertrouwde Zaken, ontstaan in de periode tussen in ontvangstneming en aflevering aan de Partij die de daadwerkelijke verzending uitvoert (in het voorkomende geval PostNL of DHL), uitsluitend indien en voor zover komt vast te staan dat de Zaken niet in dezelfde staat (dan wel de overeengekomen staat) aan Opdrachtgever (of diens rechthebbende) zijn afgeleverd als waarin Ecomship ze heeft ontvangen. De bewijslast dat er zaakschade is opgetreden terwijl de Zaken onder de hoede van Ecomship waren, rust op Opdrachtgever. Indien Ecomship de Zaken aflevert in de staat zoals bij ontvangst (of in de contractueel overeengekomen staat), is hij niet aansprakelijk voor eventuele eerdere of latere schade.
  2. Uitsluitingen van aansprakelijkheid (bijzondere risico’s en instructies). Ecomship is niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van Zaken voor zover de schade het gevolg is van bijzondere risico’s verbonden aan de door Opdrachtgever verzochte behandeling of aan de aard van de Zaken. In het bijzonder is Ecomship niet aansprakelijk indien de schade (geheel of grotendeels) is veroorzaakt door:
  3. handeling of nalaten van Opdrachtgever zelf, diens personeel, of door Opdrachtgever ingeschakelde derden (waaronder onjuiste instructies of onzorgvuldig laden/lossen door Opdrachtgever);
  4. de aard of toestand van de Zaken zelf, waardoor deze aan bijzondere gevaren zijn blootgesteld (bijvoorbeeld bederf, normaal kwaliteits- of hoeveelheidsverlies, uitdroging, lekkage, breuk, corrosie, smelting, ontvlamming of ontploffing, alsmede schade door ongedierte of ongediertewerking);
  5. hitte, koude, temperatuurverschillen of luchtvochtigheid, indien niet uitdrukkelijk is overeengekomen dat de opslag in een klimaatgecontroleerde of anderszins speciaal ingerichte ruimte zou plaatsvinden;
  6. onvolledigheid of gebrekkigheid van door Opdrachtgever verstrekte aanduidingen of identificaties van colli (zoals ontbrekende of onjuiste labels, serienummers, adressen).

Indien Ecomship bewijst dat het niet nakomen van zijn verplichtingen gezien de omstandigheden kan zijn veroorzaakt door één of meer van bovenstaande bijzondere risico’s, wordt vermoed dat de daaruit voortvloeiende schade ook daardoor is veroorzaakt. Opdrachtgever kan evenwel tegenbewijs leveren indien hij stelt dat de schade (mede) het gevolg is van een andere omstandigheid die voor rekening van Ecomship komt. In geval Ecomship zich contractueel heeft verbonden de Zaken in een speciaal geconditioneerde ruimte op te slaan, kan hij zich ten aanzien van schade door temperatuur of vochtigheid alleen op de uitsluiting sub (c) beroepen indien hij aantoont dat hij alle maatregelen heeft genomen die in de gegeven omstandigheden van hem mochten worden verwacht ter voorkoming van dergelijke schade.

  1. Aansprakelijkheidslimiet voor zaakschade. Indien Ecomship aansprakelijk is voor zaakschade zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, dan is zijn verplichting tot schadevergoeding beperkt tot € 3,40 per kilogram brutogewicht van de vermiste of beschadigde Zaken, met een absoluut maximum van € 453.780 per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen met één en dezelfde schade-oorzaak. In alle gevallen zal de schadevergoeding bovendien niet meer bedragen dan de factuurwaarde van de betreffende Zaken op het moment van in ontvangstneming door Ecomship (of, bij gebreke daarvan, de marktwaarde van soortgelijke goederen op dat tijdstip). Deze beperkingen gelden behoudens voor zover in de Overeenkomst of in een specifieke toepasselijke verzekering een afwijkend maximum is afgesproken.
  2. Algemene maximering van aansprakelijkheid. Voor zover Ecomship voor andere schade dan bedoeld in lid 1 aansprakelijk is, geldt dat deze aansprakelijkheid in totaal is beperkt tot het laagste van de volgende twee bedragen:
  3. het totaal van de door Opdrachtgever aan Ecomship betaalde vergoedingen (excl. doorbelaste transporttarieven of andere aan derden afgedragen kosten) in de zes (6) maanden voorafgaand aan de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid is gebaseerd; of
  4. € 25.000 (zegge: vijfentwintigduizend euro).

In afwijking van het voorgaande, indien en voor zover de aansprakelijkheidsverzekering van Ecomship dekking biedt voor de geleden schade, zal het uit die verzekering uitgekeerde bedrag (inclusief eigen risico) het maximum vormen waartoe Ecomship aansprakelijk is. Ecomship informeert Opdrachtgever desgevraagd over haar verzekerde limieten. Voor aanspraken die onder de voorwaarden van de polis vallen, is vergoeding gemaximeerd tot die verzekerde bedragen.

  1. Vertragingsschade en gevolgschade. Ecomship is niet aansprakelijk voor zuivere vertragingsschade of andere indirecte gevolgschade, zoals bedrijfsstilstand, gederfde winst, gemiste besparingen, gemiste verkopen, verlies van klanten of goodwill, gemiste kansen of boetes/vergoedingen aan derden door Opdrachtgever betaald. Indien Ecomship door een toerekenbare vertraging in de uitvoering van de opslag of logistieke werkzaamheden extra aantoonbare kosten bij Opdrachtgever veroorzaakt (bijvoorbeeld noodgedwongen extra transportkosten), dan is zijn aansprakelijkheid voor dergelijke kosten beperkt tot ten hoogste € 250,- (tweehonderdvijftig euro) per incident, in zoverre deze niet gedekt zouden zijn door een door Ecomship of Opdrachtgever afgesloten verzekeringspolis, tenzij een ander bedrag bij Overeenkomst is afgesproken.
  2. Opzet/grove schuld en vicarieuze aansprakelijkheid. Niets in deze Voorwaarden strekt tot uitsluiting of beperking van de aansprakelijkheid van Ecomship voor schade die het directe gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship zelf (dat wil zeggen de leidinggevenden die de besluitvorming binnen de organisatie bepalen). Handelingen of nalatigheden van ondergeschikten of niet-leidinggevende medewerkers gelden niet als opzet of bewuste roekeloosheid van de leiding. Indien de schade is veroorzaakt door een ander dan Ecomship (bijvoorbeeld een ondergeschikte of hulppersoon) met opzet of bewuste roekeloosheid, laat dit de verweermiddelen en aansprakelijkheidsbeperkingen van Ecomship onverlet, tenzij dwingend recht anders bepaalt.
  3. Derden en hulppersonen (Himalaya-clausule). Indien Ecomship of zijn ondergeschikten/hulppersonen door derden (waaronder afnemers van Opdrachtgever) worden aangesproken ter zake van schade aan of verlies van de Zaken of anderszins in het kader van de uitvoering van de Diensten, kan Ecomship (en kunnen zijn ondergeschikten/hulppersonen) jegens Opdrachtgever alle verweermiddelen ontlenen die Ecomship zelf aan deze Voorwaarden of de wet kan ontlenen in de verhouding tot Opdrachtgever. Iedere aanspraak van Opdrachtgever tot vergoeding van schade of verlies vervalt indien Opdrachtgever niet binnen de wettelijke of overeengekomen termijn Ecomship schriftelijk in kennis stelt van de schade nadat deze is ontdekt. In het bijzonder geldt dat uiterlijk zichtbare schade of tekorten bij aflevering schriftelijk op de afleverbon of vrachtbrief dienen te worden aangetekend op het moment van ontvangst; bij gebreke daarvan wordt Ecomship geacht de Zaken in goede orde te hebben afgeleverd. Verborgen gebreken worden binnen veertien (14) dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen drie (3) maanden na aflevering, schriftelijk gemeld met omschrijving en fotodocumentatie. Bij overschrijding van voornoemde termijnen vervalt ieder recht van Opdrachtgever ter zake.
  4. Fouten en tekortkomingen door derden. Ecomship is niet aansprakelijk voor tekortkomingen of schade die (rechtstreeks of indirect) voortvloeien uit prestaties, fouten, uitval, vertragingen of prijswijzigingen van door Ecomship ingeschakelde derden, waaronder maar niet beperkt tot vervoerders, softwareleveranciers, onderaannemers en nuts- of telecomleveranciers, behoudens voor zover de schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de leiding van Ecomship of voor zover dwingend recht anders voorschrijft. In geval van vervoer zijn de AVC 2002 (nationaal) respectievelijk het CMR-Verdrag (internationaal) van toepassing en is (maximaal) de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid van de betreffende vervoerder van kracht.
  5. Iedere rechtsvordering van Opdrachtgever uit hoofde van of in verband met de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden vervalt, voor zover dwingend recht zich daartegen niet verzet, door het enkele verloop van twaalf (12) maanden na de dag waarop Opdrachtgever met de betreffende vordering bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.

Artikel 10 | Aansprakelijkheid en verplichtingen van de Opdrachtgever

  1. Toerekenbare tekortkoming. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade (waaronder boetes) die Ecomship, diens personeel of door hem ingeschakelde derden lijden als direct of indirect gevolg van een toerekenbare tekortkoming van Opdrachtgever in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst of deze Voorwaarden. Dit omvat onder meer schade en kosten als gevolg van:
    1. onjuistheid of onvolledigheid van de door Opdrachtgever verstrekte gegevens omtrent de Zaken of de behandeling daarvan;
    2. schade veroorzaakt door personen (waaronder personeel van Opdrachtgever of door hem ingeschakelde derden) die zich op het terrein of in de gebouwen van Ecomship bevinden in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst;
    3. onvoldoende of onveilige verpakking van de Zaken door Opdrachtgever;
    4. het niet (tijdig) aanleveren van correcte informatie of het niet (tijdig) aanbieden van de goederen zoals elders in deze Voorwaarden bepaald.
  1. Vrijwaring voor aanspraken van derden. Vrijwaringsverplichting. Klant zal Ecomship volledig vrijwaren voor alle aanspraken van derden (waaronder eindklanten van Klant, ontvangers van pakketten, leveranciers van Klant, vervoerders, overheidsinstanties en andere derden) tot schadevergoeding, boete, of overige aanspraken, die direct of indirect voortvloeien uit of verband houden met:
    1. Productaansprakelijkheid of gebreken van de goederen die Klant opslaat of laat verzenden via Ecomship. Dit omvat aanspraken wegens schade of letsel veroorzaakt door een product, terugroepacties (recalls), garantieclaims, etc., ongeacht of de schade bij de derde is ontstaan tijdens of na het logistieke traject. Klant blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van zijn producten.
    2. Inhoud van instructies of gegevens afkomstig van Klant. Bijvoorbeeld, indien Klant Ecomship instrueert bepaalde handleidingen, labels, documentatie of marketingmateriaal bij te voegen en deze inhoud blijkt onrechtmatig (bijv. misleidend, in strijd met privacywetgeving, of inbreuk makend op intellectuele eigendom van derden), of Klant geeft verkeerde adresgegevens waardoor privacyregels worden geschonden; in al dergelijke gevallen vrijwaart Klant Ecomship voor de gevolgen.
    3. Gevaarlijke of verboden goederen die in strijd met artikel 4.4 door Klant zijn aangeboden. Klant draagt alle aansprakelijkheid voor schade, ongevallen of boetes veroorzaakt door dergelijke goederen, en vrijwaart Ecomship voor aanspraken van bijv. overheden of derden die hierdoor getroffen zijn.
    4. Schending van wet- en regelgeving door Klant, waaronder (maar niet beperkt tot) fiscale verplichtingen, export-/importbeperkingen, sanctiewetgeving, douanevoorschriften, of consumentenrecht. Indien Ecomship wordt aangesproken of beboet wegens een handelen of nalaten dat binnen Klant’s verantwoordelijkheidsfeer valt, zal Klant Ecomship daarvoor vrijwaren.
    5. Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden door de goederen, verpakking, content of markeringen van Klant,

Onder deze vrijwaring valt mede de verplichting van Klant om alle redelijke kosten, schade en (proces)uitgaven (inclusief redelijke juridische bijstandskosten) te vergoeden die Ecomship moet maken in verband met zo’n derde-claim. Ecomship zal Klant informeren over een dergelijke aanspraak en, indien mogelijk, Klant in de gelegenheid stellen de verdediging over te nemen. Ecomship zal naar redelijkheid meewerken aan verweer en zal zonder Klant te consulteren geen schikking treffen, tenzij de omstandigheden dat redelijkerwijs vereisen (bijvoorbeeld om de schade te beperken). Een beroep op deze vrijwaring laat eventuele eigen aanspraken van Ecomship jegens Klant onverlet.

  1. Productconformiteit en CE-markering. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle door of namens hem aan Ecomship aangeboden producten voldoen aan toepasselijke Europese en Nederlandse productveiligheidsregelgeving en, waar vereist, rechtsgeldig zijn voorzien van CE-markering, conformiteitsverklaringen, technische documentatie en juiste etikettering. Op eerste verzoek verstrekt Opdrachtgever onverwijld alle relevante documentatie. Ecomship is niet gehouden de juistheid of volledigheid van dergelijke markeringen of documenten zelfstandig te onderzoeken.

 

  1. Intellectuele eigendom en gebruiksmateriaal. Opdrachtgever garandeert dat door hem aangeleverde materialen (handleidingen, marketingmateriaal, labels, logo’s, software of data) vrij zijn van rechten van derden die het gebruik daarvan door Ecomship belemmeren. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor aanspraken van derden dienaangaande, inclusief redelijke (proces)kosten, tenzij de aanspraak voortvloeit uit opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship.
  1. Nakoming en aanvullende kosten. Indien Opdrachtgever één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst of deze Voorwaarden niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden die alsnog onverwijld na te komen en is hij aansprakelijk voor alle extra kosten die Ecomship daardoor maakt. Dit laat onverlet het recht van Ecomship om bij herhaalde niet-nakoming, na ingebrekestelling, de Overeenkomst te ontbinden, onverminderd haar recht op volledige schadevergoeding.
  1. IT-verplichtingen. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de zorgvuldige omgang met en beveiliging van de aan hem verstrekte inloggegevens en/of API-sleutels. Iedere handeling die via deze gegevens plaatsvindt, wordt geacht door of namens Opdrachtgever te zijn verricht. Toegang door IT-partners van Opdrachtgever is slechts toegestaan indien noodzakelijk voor de overeengekomen integratie en blijft onder verantwoordelijkheid van Opdrachtgever.

Ecomship is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder (maar niet beperkt tot) dataverlies, winstderving, gemiste orders of reputatieschade, als gevolg van storingen, vertragingen, bugs, DDoS-aanvallen, malware of andere beveiligingsincidenten, behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship.

Artikel 11 | Overmacht

  1. Gevolgen van Overmacht. In geval van Overmacht (zoals gedefinieerd in artikel 1) aan de zijde van Ecomship, worden zijn contractuele verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand. Ecomship is niet aansprakelijk voor enige schade van Opdrachtgever als gevolg van de niet-nakoming door overmacht. Opdrachtgever blijft gedurende de overmachttoestand de reeds opeisbare betalingsverplichtingen nakomen voor reeds geleverde prestaties. Indien de overmachttoestand langer dan dertig (30) dagen onafgebroken duurt, hebben beide partijen het recht de niet-uitgevoerde gedeelten van de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder verplichting tot schadevergoeding. Reeds daadwerkelijk uitgevoerde diensten zullen in dat geval naar rato worden afgerekend.
  2. Vervulling van gedeeltelijke Diensten tijdens Overmacht. Indien Ecomship ten tijde van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of nog zal kunnen voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren als ware het een zelfstandige prestatie. Opdrachtgever is gehouden die factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
  3. Kennisgeving van Overmacht situatie. Ecomship zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk in kennis stellen van een situatie van overmacht, met vermelding (voor zover mogelijk) van de oorzaak en de verwachting omtrent de duur. Partijen zullen in goed overleg treden over eventuele noodmaatregelen (bijvoorbeeld in het geval van overmacht aan de zijde van Ecomship kan Opdrachtgever besluiten goederen elders op te slaan; partijen onderzoeken dan de praktische modaliteiten en kosten daarvan).

Artikel 12 | Bescherming persoonsgegevens (AVG)

  1. Verhouding tussen Partijen in het kader van de AVG. Voor zover Ecomship in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens verwerkt namens Opdrachtgever (bijvoorbeeld naam- en adresgegevens van de klanten van Opdrachtgever voor het afhandelen van bestellingen), kwalificeert Opdrachtgever als verwerkingsverantwoordelijke en Ecomship als verwerker in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Opdrachtgever blijft te allen tijde eigenaar van en verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die hij aan Ecomship verstrekt.
  2. Doelbinding verwerking persoonsgegevens. Ecomship zal de persoonsgegevens uitsluitend verwerken voor de doeleinden van de Overeenkomst en volgens de schriftelijke instructies van Opdrachtgever, zoals vastgelegd in de Overeenkomst en eventuele verwerkersovereenkomst. Ecomship zal passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen treffen om de persoonsgegevens te beschermen, in lijn met artikel 32 AVG. Ecomship waarborgt dat zijn medewerkers die toegang hebben tot de persoonsgegevens een geheimhoudingsplicht hebben.
  3. Sluiten van Verwerkersovereenkomst. Partijen verplichten zich om, conform artikel 28 AVG, een afzonderlijke verwerkersovereenkomst te sluiten waarin alle door de wet vereiste onderwerpen worden geregeld. In deze verwerkersovereenkomst zullen onder meer de aard en het doel van de verwerking, de duur, de soort persoonsgegevens, categorieën van betrokkenen, de rechten en verplichtingen van Opdrachtgever, de subverwerkers en de beveiligingsmaatregelen worden vastgelegd. Indien partijen nalaten een schriftelijke verwerkersovereenkomst te sluiten terwijl er wel persoonsgegevens worden uitgewisseld, handelen zij in strijd met de AVG.
  4. Geen (sub)verwerkers bij verwerking persoonsgegevens. Ecomship zal geen derde (sub)verwerkers inschakelen voor de verwerking van de persoonsgegevens zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtgever, behalve voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de logistieke taken (bijv. de inschakeling van vervoerders die labelgegevens ontvangen). In geval van gerechtvaardigde subverwerking zal Ecomship erop toezien dat de subverwerker zich schriftelijk aan dezelfde privacyverplichtingen houdt als opgenomen in de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Ecomship.
  5. Vernietiging persoonsgegevens na einde Overeenkomst. Na beëindiging van de Overeenkomst, of eerder indien de gegevens niet langer nodig zijn voor de uitvoering, zal Ecomship naar keuze van Opdrachtgever alle van Opdrachtgever ontvangen persoonsgegevens (en eventuele kopieën daarvan) terugbezorgen aan Opdrachtgever of veilig vernietigen, tenzij wettelijke opslagverplichtingen gelden.
  6. Audits en inspecties. In zoverre in de verwerkerovereenkomst tussen Partijen niet anders is bepaald, zal Ecomship, op eerste verzoek van Opdrachtgever, medewerking verlenen aan redelijke audits of inspecties ter verificatie van naleving van de verplichtingen uit dit artikel en de verwerkersovereenkomst, met inachtneming dat dergelijke audits de bedrijfsvoering van Ecomship niet onnodig verstoren. Kosten van een door Opdrachtgever geïnitieerde audit komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij de audit ernstige tekortkomingen aan de zijde van Ecomship aan het licht brengt.
  7. Klacht van betrokkene. Ecomship zal Opdrachtgever onverwijld informeren indien hij een verzoek of klacht ontvangt van een betrokkene (bijvoorbeeld inzage- of verwijderingsverzoek) met betrekking tot door Ecomship verwerkte persoonsgegevens van Opdrachtgever. Ecomship zal dergelijke verzoeken niet zelfstandig afhandelen, behalve op instructie van Opdrachtgever of indien wettelijk verplicht. Voorts zal Ecomship Opdrachtgever direct informeren bij ontdekking van een datalek betreffende persoonsgegevens van Opdrachtgever, zodat Opdrachtgever, als verantwoordelijke, tijdig aan zijn meldplicht kan voldoen.
  8. Gelijkwaardig streven tot naleving AVG. Beide partijen zullen elkaar over en weer alle redelijk benodigde informatie verstrekken om naleving van de AVG aan te tonen en de andere partij in staat te stellen diens verplichtingen uit de privacywetgeving na te komen. In geval van strijdigheid tussen de bepalingen van dit artikel en een tussen partijen gesloten verwerkersovereenkomst, prevaleren de bepalingen van de verwerkersovereenkomst.

Artikel 13 – Toepasselijk recht en geschillen

  1. Toepasselijk recht. Op alle tussen partijen gesloten Overeenkomsten en daaruit voortvloeiende verbintenissen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) is niet van toepassing. Voor zover Ecomship optreedt als vervoerder in de zin van de vervoerswetgeving, gelden voorts de dwingendrechtelijke bepalingen van de toepasselijke vervoersverdragen of wetgeving (zoals het CMR-Verdrag voor grensoverschrijdend wegvervoer en titel 13 van Boek 8 BW voor binnenlands vervoer).
  2. Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van of in verband met de Overeenkomst of deze Voorwaarden, zullen, behoudens dwingendrechtelijke forumbevoegdheden (bijv. kantonzaken), worden voorgelegd aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbank Gelderland, onverminderd het recht van Ecomship om, indien hij dat verkiest, een geschil aanhangig te maken bij de volgens de wet bevoegde rechter van de vestigingsplaats van Opdrachtgever. Partijen hebben de voorkeur uitgesproken voor beslechting van geschillen door de overheidsrechter, doch sluiten arbitrage of bindend advies niet op voorhand uit indien dit afzonderlijk mocht worden overeengekomen.
  3. Trachten tot het bereiken van een minnelijke oplossing. Alvorens juridische stappen te ondernemen, zullen partijen trachten het geschil in der minne te regelen, desgewenst via mediation. Een mediation- of onderhandelingspoging schort eventuele termijnen voor het aanhangig maken van een procedure niet op, behoudens schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 14 | Intellectuele eigendommen

  1. IE van Opdrachtgever. Alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder, doch niet beperkt tot, auteursrechten, databankrechten, model- en merkrechten, handelsnamen, domeinnamen, knowhow) op of ten aanzien van door Opdrachtgever (of diens licentiegevers) aangeleverde goederen, merken, logo’s, ontwerpen, teksten, afbeeldingen, productinformatie, marketing- en promotiemateriaal, handleidingen, data en documentatie (gezamenlijk: “Opdrachtgever-Materialen”) berusten exclusief bij Opdrachtgever (of diens licentiegevers).
  2. Beperkt gebruiksrecht voor uitvoering. Opdrachtgever verleent Ecomship een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht om Opdrachtgever-Materialen uitsluitend te gebruiken voor zover strikt noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst en voor de duur daarvan. Ieder ander gebruik vereist voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
  3. IE van Ecomship. Alle intellectuele eigendomsrechten op of ten aanzien van door Ecomship ontwikkelde of ter beschikking gestelde software (waaronder het fulfilmentportaal en onderliggende API’s), (bedrijfs)processen, standaarddocumentatie, sjablonen, procedures, lay-out, methodieken, knowhow en overige materialen (“Ecomship-Materialen”) berusten exclusief bij Ecomship (of diens licentiegevers). Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar gebruiksrecht op Ecomship-Materialen voor zover noodzakelijk om van de Diensten gebruik te kunnen maken en voor de duur van de Overeenkomst.
  4. Verboden handelingen. Het is Opdrachtgever verboden Ecomship-Materialen geheel of gedeeltelijk te (laten) kopiëren, wijzigen, vertalen, decompileren, reverse-engineeren, openbaar te maken, door te leveren, te vervreemden of op enige wijze aan derden ter beschikking te stellen, behoudens voor zover dwingend recht (artikel 45m Auteurswet) dat toestaat en uitsluitend binnen die grenzen.
  5. Openbaar gebruik/referenties. Zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever zal Ecomship geen Opdrachtgever-merken of -logo’s publiekelijk gebruiken voor marketingdoeleinden. Omgekeerd zal Opdrachtgever zonder schriftelijke toestemming van Ecomship niet suggereren dat er sprake is van (juridische) sponsoring, partnerschap of exclusiviteit buiten de Overeenkomst.
  6. Garanties en vrijwaringen IE. Opdrachtgever garandeert dat het gebruik van Opdrachtgever-Materialen door Ecomship in het kader van de Overeenkomst geen inbreuk maakt op rechten van derden en vrijwaart Ecomship volledig voor aanspraken van derden dienaangaande, inclusief redelijke (proces)kosten, tenzij de aanspraak het directe gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship.
  7. Gebruik merken/beeldmateriaal. Voor ieder gebruik door Ecomship van merken, logo’s of beeldmateriaal van Opdrachtgever voor promotionele doeleinden is voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever vereist, met inachtneming van diens brand-richtlijnen. Opdrachtgever kan om gewichtige redenen verwijdering van een specifieke (online) verwijzing verlangen; Ecomship geeft hier binnen redelijke termijn gevolg aan, tenzij wettelijke of contractuele bewaarplichten zich daartegen verzetten.
  8. Licenties derden. Indien Opdrachtgever materiaal van derden (zoals stock-beelden, lettertypen) aanlevert, garandeert hij over de vereiste licenties te beschikken en vrijwaart hij Ecomship voor aanspraken dienaangaande.
  9. Gebruik van software en API. De Klant is zelf verantwoordelijk voor de zorgvuldige omgang met en beveiliging van de aan hem verstrekte inloggegevens en/of API-sleutels. Iedere handeling die via de inloggegevens/API-sleutels van de Klant plaatsvindt, wordt geacht door of namens de Klant te zijn verricht. Het is de Klant niet toegestaan het Portal of de API te gebruiken voor enig ander doel dan overeengekomen, noch om de werking te (trachten te) verstoren, te testen, te reverse engineeren of op enigerlei wijze derden toegang te verlenen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ecomship. Toegang door door de Klant ingeschakelde IT-partners is slechts toegestaan voor zover dit noodzakelijk is voor de overeengekomen integratie en onder verantwoordelijkheid van de Klant.

Ecomship is gerechtigd de toegang van de Klant tot het Portal en/of de API tijdelijk te blokkeren of te beperken, indien dit naar haar redelijk oordeel noodzakelijk is ter bescherming van haar systemen, gegevens van derden of bij (dreigend) misbruik

  1. Gebruik licentie voor Software/API. Alle rechten op de door Ecomship of haar leverancier(s) aangeboden software, documentatie, analyses en rapportages blijven berusten bij Ecomship of die derde partij. Klant krijgt, in zoverre van toepassing, een niet-exclusief, niet-overdraagbaar recht om gedurende de overeenkomst de software en Portal te gebruiken voor eigen interne doeleinden in het kader van de fulfilmentdienst. Klant zal geen inbreuk maken op deze rechten, geen poging doen de software te decompileren of te kopiëren (behoudens noodzakelijk voor gebruik), en alle vertrouwelijkheid in acht nemen omtrent niet-publieke features.
  1. Bepalingen van dit artikel blijven na beëindiging van de Overeenkomst onverminderd van kracht.

Artikel 15 | Productconformiteit (CE)

  1. Conformiteit en markering. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle aan Ecomship aangeboden en via Ecomship verwerkte of verzonden producten voldoen aan toepasselijke Europese en Nederlandse productveiligheidsregelgeving en, voor zover vereist, rechtsgeldig zijn voorzien van CE-markering, bijbehorende conformiteitsverklaring(en), technische documentatie en correcte (veiligheids)etikettering en gebruiksaanwijzingen.
  2. Documentatie op verzoek. Op eerste verzoek van Ecomship verstrekt Opdrachtgever onverwijld kopieën van relevante CE-conformiteitsdocumentatie en (waar van toepassing) test- en keuringsrapporten, teneinde Ecomship in staat te stellen aan toezichthouders of vervoerders de noodzakelijke informatie te overleggen.
  3. Geen onderzoeksplicht Ecomship. Ecomship is niet gehouden (en niet bevoegd) de juistheid of volledigheid van CE-markeringen of conformiteitsdocumentatie zelfstandig te onderzoeken of te certificeren.
  4. Opdrachtgever vrijwaart Ecomship voor alle schade, boetes, kosten en aanspraken van derden (waaronder toezichthouders en afnemers) die voortvloeien uit het ontbreken of ondeugdelijk zijn van CE-markering, conformiteitsverklaringen, etikettering of andere productveiligheidseisen, tenzij en voor zover deze rechtstreeks zijn veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Ecomship.

Artikel 16 | Disclaimer website & online gebruik

  1. De informatie die Ecomship via haar website(s), platformen of andere (digitale) kanalen beschikbaar stelt, is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Niettemin kan Ecomship niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de verstrekte informatie. Aan de inhoud van deze informatie, inclusief getoonde bedragen, kunnen geen rechten worden ontleend.
  2. Ecomship aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het gebruik van (de inhoud van) haar website(s), digitale portalen of andere online uitingen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot onderbrekingen, storingen, onjuistheden of onvolledigheden, behoudens voor zover de schade van Opdrachtgever het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van (de leidinggevende) van Ecomship.
  3. Externe links.De website(s) en portalen van Ecomship kunnen hyperlinks bevatten naar websites van derden. Ecomship heeft geen invloed op (de inhoud van) deze websites en is voor de juistheid, volledigheid of rechtmatigheid daarvan niet aansprakelijk. Ecomship controleert de werking van de hyperlinks niet. Het gebruik van dergelijke links is geheel voor risico en verantwoordelijkheid van Opdrachtgever.
  4. Ecomship behoudt zich het recht voor om de inhoud van haar website(s), inclusief (prijs)informatie, voorwaarden en functionaliteiten, te allen tijde en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Artikel 17 | Overige bepalingen

  1. Forumkeuze. Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van of in verband met de Overeenkomst of de uitvoering ervan, zullen in eerste aanleg exclusief worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Gelderland, Nederland. Partijen komen deze forumkeuze overeen ongeacht de woon- of vestigingsplaats van een der partijen bij het geschil, behoudens voor zover dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijst.
  1. Geen overdracht van rechten. Opdrachtgever is niet gerechtigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ecomship rechten of verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde. Ecomship kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden.
  2. Non-sollicitatie. Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot één (1) jaar na beëindiging daarvan geen medewerkers van Ecomship die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de Diensten in dienst nemen of anderszins direct of indirect voor zich laten werken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming Ecomship. Bij overtreding van deze bepaling verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Ecomship een onmiddellijk opeisbare boete van € 25,000 (zegge: vijfentwintigduizend euro) per overtreding, onverminderd het recht van de Ecomship om volledige schadevergoeding te vorderen.
  3. Partijen verplichten zich tot strikte geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de uitvoering van deze Overeenkomst van elkaar verkrijgen. Onder “vertrouwelijke informatie” wordt in ieder geval verstaan: alle niet-openbare informatie van commerciële, technische, financiële of operationele aard, waaronder maar niet beperkt tot klantgegevens, prijsafspraken, volumes, IT-interfaces en softwaredocumentatie. Partijen verplichten zich vertrouwelijke informatie uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor deze is verstrekt en deze niet aan derden bekend te maken, behoudens voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van deze Overeenkomst en de betreffende derde aan een gelijkwaardige geheimhoudingsverplichting is gebonden.

Deze verplichting geldt niet voor informatie die (i) reeds openbaar was zonder dat dit het gevolg was van een toerekenbare schending, (ii) rechtmatig van een derde is verkregen zonder verplichting tot geheimhouding, of (iii) op grond van wet of rechterlijk bevel openbaar moet worden gemaakt.De verplichtingen uit dit lid blijven verder van kracht tot drie (3) jaar na beëindiging van de Overeenkomst, ongeacht de reden van beëindiging.

  1. Fiscale/douane-bewaarplicht. Ecomship is gerechtigd (en voor zover wettelijk verplicht gehouden) om administratieve bescheiden en relevante (douane)documentatie met betrekking tot de Diensten gedurende de op grond van fiscale of douanewetgeving geldende termijn te bewaren (thans als uitgangspunt zeven (7) jaren).
  2. Iedere rechtsvordering van Opdrachtgever uit hoofde van of in verband met de Overeenkomst of deze Voorwaarden vervalt, voor zover dwingend recht zich daartegen niet verzet, door het enkele verloop van twaalf (12) maanden na de dag waarop Opdrachtgever met de betreffende vordering bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.
  3. Operationele dataretentie. Niet-persoonsgebonden operationele data (zoals scanlogs, WMS-events, fotoregistraties) wordt ten minste twaalf (12) maanden bewaard voor bewijs- en auditdoeleinden. Op verzoek levert Ecomship een export tegen redelijke verwerkingskosten. Dit laat wettelijke (fiscale/douane) bewaarplichten onverlet.
  4. Formele kennisgevingen onder de Overeenkomst geschieden schriftelijk per e-mail aan de in de Overeenkomst genoemde contactadressen en worden geacht te zijn ontvangen op de eerstvolgende Werkdag na verzending, behoudens tegenbewijs van latere ontvangst.
  5. Continuïteit en calamiteitenplan. Ecomship onderhoudt een bedrijfscontinuïteitsplan (BCP) en een disaster recovery plan (DRP) gericht op het waarborgen van de continuïteit van de Diensten bij storingen, calamiteiten of crises. Deze plannen behelzen inspanningsverplichtingen; Ecomship kan niet instaan voor ononderbroken beschikbaarheid of het volledig voorkomen van verstoringen, behoudens opzet of bewuste roekeloosheid. Opdrachtgever kan tegen aanvullende vergoeding specifieke continuïteitsgaranties overeenkomen.
  • Einde Algemene Voorwaarden